Karantän hos barn: hur att hantera dina känslor


Coronavirus och karantän kan påverka barn psykologiskt, så det är viktigt att hjälpa dem att förstå situationen och varför vi stannar hemma såväl som att hjälpa dem att hantera dessa känslor.
Karantän hos barn: hur man hanterar sina känslor hemma
Uppdaterad: 1 april 2020
Många människor och media frågar psykologer om den  psykologiska effekten av coronavirus  på barn . Liksom med dess biologiska effekter   skrämmer emellertid rädsla i samband med COVID-19 föräldrar mer än barn. Det finns för närvarande exceptionella inhemska scenarier: föräldrar och barn som tillbringar hela dagar tillsammans, telekommunikation och läxor hemma, par som delade lite mer än lägenhet och helg träffas en tisdag morgon för första gången, våra kära morföräldrar som hjälper oss så mycket är nu isolerade hemma osv.
Det verkar som att SARS-CoV-2 har fått oss att ifrågasätta inte bara den falska kontrollen av människan över världen runt honom utan också vår livsstil. Många  föräldrar lever i ångest och överför denna ångest till sina barn ; oroade över hur de gör sina telearbeten kompatibla med att ha barn hemma, prata tyst och hemligt med sina partners och vänner om antalet smittsamheter, utsläpp och dödsfall ... och tro att de överför en "falsk" normalitet till den lilla.
Hur man hanterar barns känslor under karantän
Kära föräldrar, detta är ett misstag för två saker: barn är inte dumma och positiva känslor är lika smittsamma som negativa. Bristen på tydlig information, doserad och anpassad till den minderåriges ålder eller utvecklingsnivå, är det som verkligen skapar förvirring och känslomässiga problem i detta, eftersom när han inte har några svar, svarar han dem själv med den information han finner, ofta fel .

Känslomässiga manifestationer hos barn och sätt att hantera dem

Liksom hos vuxna har coronaviruspandemin medfört en betydande förändring i barns rutin, vilket påverkar det mest uppenbara kriteriet om normalitet på alla skolstadier: skolmötet. Detta faktum påverkar inte bara den korrekta utvecklingen av förvärvet av den akademiska kunskap som föreskrivs för varje ålder, utan också i socialiseringen av de små.
Mor pratar med sin dotter
Beroende på ålder kan barnen förstå situationen i mer eller mindre utsträckning. I detta avseende hittar vi de minsta av stadierna i förskoleundervisningen och frågar om det är en semester, om det finns skola imorgon ... eller bekräftar att det är jul! De i primärstadiet, motiverade av det längtade intresset för kunskap och upptäcka nya saker, frågar oavbrutet om viruset, dess konsekvenser etc. Dessa frågor blir mer komplexa på gymnasiet och kulminerar med vackra kunskapsföreningar i gymnasiet.
Kanske av alla skolstadier är det  de yngsta (spädbarn och primär)  som oroar föräldrarna mest på grund av rädsla för den känslomässiga inverkan som viruset kan orsaka dem, liksom den tid de måste spendera med dem. När det gäller den första rädslan, som är den vi kommer att ta itu med i den här artikeln, vill jag ge ett lugnande meddelande: i allmänhet är barn mindre rädda och lyckligare än oss (inte heller i deras bästa drömmar skulle de ha föreställt sig att inte stiga upp tidigt i minst femton dagar i mitten på kursen och spendera så mycket tid med sina föräldrar).
Men minderåriga, som vuxna, är inte immun mot den psykologiska påverkan som COVID-19, med fokus på dess möjlighet att smitta och påverka deras rutin, kan orsaka. Nedan förklarar vi vilka  förväntade manifestationer vi kan hitta hos barn och vad vi kan göra för att hantera dem:
Normala manifestationerHur kan man hjälpa dem att hantera dem?
Lite förvirring på grund av bristande förståelse för viruset och hur det påverkar dem
Under normala omständigheter behöver denna manifestation inte vara rädd, utan snarare med viss osäkerhet eller känslor av sårbarhet. Av detta skäl är det viktigt att  informera barn om  vad COVID-19 är, hur man inte får det och varför och hur länge vi kommer att stanna hemma. För att hjälpa dig har officiella högskolan för psykologer i Madrid redigerat en magnifik historia där dessa nummer förklaras för barn med vackra illustrationer. Det kallas  Rosa mot Coronavirus .
Känner mig oorganiserad
Avsaknaden av rutiner kan få barnet att känna sig oorganiserat. Därför är det mycket viktigt (även mer än hos vuxna) att  upprätthålla samma rutiner  som när de går i skolan. De behöver inte stå upp tidigt, men efter att ha stått upp i rimlig tid, ätit frukost och klädd i bekväma kläder (att vara på pyjamas hela dagen fokuserar inte på någon), måste de göra dagliga aktiviteter som lärarna programmerar för dem med en stor ansträngning och engagemang. Senare måste de spela ensamma och också följa med, men kom ihåg att föräldrar inte är bildskärmar för barn. De måste kunna skapa sitt spel oavsett om vi följer dem i andra.
På samma sätt måste de upprätthålla samma sömn och matningsschema som när det finns skola, och filmer med popcorn på natten, spelkonsoler etc. bör begränsas till helgen (och även med kontrollerad tid). Slutligen, om möjligt, kan vi göra lite fysisk aktivitet (dans, stretching ...) med dem. Om vi ​​inte skapar en rutin kommer det att vara kaos för dem och för oss. I den här länken hittar du idéer för att organisera och underhålla dig själv under inneslutningen.
ledan
Trots att vi genomför ovanstående rekommendationer, låt oss vara säkra på att det kommer att finnas tillfällen då barnet kommer att bli uttråkad och hans (och vår) anda kommer att tappa. Istället för att skälla ut dem, måste vi få dem att förstå detta faktum som något normalt och få dem att se att det också händer oss. Det kommer att vara viktigt att betona att situationen är tillfällig.
På Doctissimo har vi publicerat intressanta artiklar om  vad man ska göra med barn hemma i dag . Vi uppmuntrar dig att granska dem. 
Tråkigt för att inte se käraDenna känsla kommer att öka när dagarna går, både i dem och hos oss. Det kommer att vara normalt för dem att missa sina morföräldrar, särskilt de som tar hand om dem eller hämtar dem från skolan, sina vänner, sina lärare ... Vi måste tacka telekommunikationerna som kommer att göra det lättare för oss att  vara i kontakt med våra nära och kära  (och även arbeta) genom sina olika plattformar.  
irritabilitetEn av de saker som irriterar människan mest är bristen på frihet. I situationer som detta kan vuxna skäl hjälpa till att hantera det, men för ett barn är det svårt. Som med känslor av sorg, när dagarna fortskrider kommer irritabiliteten hos barnet att växa. Immobilitet stör dig särskilt. Det är därför det är bra att göra lite fysisk aktivitet hemma, med uppgifter och ansvar, följa med dem i andra. Det kommer att vara viktigt att påminna honom om orsakerna till åtgärderna och återigen insistera på att situationen är tillfällig.
Som vi sa, de flesta barn kommer att visa normala känslomässiga reaktioner som de som beskrivs i tabellen; Vi måste dock vara noga med att vissa som följande inte dyker upp, vilket kan indikera  känslomässiga problem :
  • Höga nivåer av ångest.
  • Aggressiva och arg reaktioner.
  • Intensiv gråt
  • Upprepade katastrofala tankar om konsekvenserna av viruset, rädslan för att fånga ... åtföljd av stora doser av ångest.
  • Vägrar att prata med de människor du bor med eller vem du kan prata med videokonferenser och som vi vet att du uppskattar.
  • Ihållande sömnstörningar.
  • Ihållande ätstörningar.
  • Utseende av rädsla och fobier, panik etc.
  • Regressioner (till exempel kissa igen).
Känslomässiga manifestationer hos barn och sätt att hantera dem: tristess
Om några av dessa symtom förekommer, skulle det vara lämpligt att  konsultera en psykolog . Med tanke på den nuvarande situationen fortsätter psykologer att arbeta med videokonferenser med samma frekvens och normalitet som ansikte-till-ansikte-konsultationer.

Attityder vad föräldrar bör undvika

Vi vill inte avsluta det här ämnet utan att ge dig några  råd om vilka attityder som inte rekommenderas  i denna situation orsakad av COVID-19 med barn:
  1. Dölj information från dina barn; att inte prata om det, eller bagatellisera det.
  2. Att klistra fast vid tv: n hela dagen och lyssna på incidensdata, nyheter osv., Som om vi väntade på att den stora lotteripopchen skulle komma ut. Kom ihåg att barnet också hör dem och många kanske inte förstår dem eller blir oroliga.
  3. Hela tiden klagar vi över att behöva vara hemma eller låtsas att situationen är normal. Här igen, i mitten är dygd.
  4. Klagar över lärarna för den uppgift de skickar till barnen. Det uppskattas den enorma ansträngning som lärare gör med sitt arbete på alla utbildningsnivåer, medan många också tar hand om våra barn.
  5. Att protestera om och om igen för den konflikt som telearbete och att vara med barn innebär för oss. Denna inställning kommer att få dem att känna hinder. Det är viktigt att förklara att vi känner oss lite överväldigade eftersom vi måste fortsätta arbeta, men vi vill också (vi behöver inte) ta hand om dem och hjälpa dem med sina uppgifter.
  6. Hela dagen limmad till mobiltelefonen som skriver till oss med vänner, skickar meddelanden etc. och ignorerar dem. Det finns tid för allt.
Skrivet av: Medlineplus Personal - adam hälsolösningar
Informationen i detta dokument ska inte användas under någon medicinsk nödsituation eller för diagnos eller behandling av något medicinskt tillstånd.
En auktoriserad läkare bör konsulteras för diagnos och behandling av varje medicinskt tillstånd.

Relaterat innehåll för kategorin: Coronavirus-förebyggande ››