Kinesisk kultur och samhälle


innehåll
  • 1 Samhälle och kultur i Kina
  • 2 kinesisk kulturreligion
  • 3 kinesisk kulturarkitektur
  • 4 kinesisk kulturkonst
  • 5 Nuvarande kinesiska samhälle
kinesiska bönder
Kina är ett otroligt fascinerande fascinerande land. Vi är skyldiga detta faktum framför allt till påverkan det orsakade under medeltiden och sedan dess publiceringen av The Travels of Marco Polo.
Den venetianska handlaren var inte den första västern som kom i kontakt med Fjärran Östern, sanningen av Marco Polos gärning är inte ens bevisad, men hans legende inspirerade andra upptäcktsresande. , som i fallet med Christopher Columbus, som hade en kopia av Marco Polos bok noggrant skrivit ner.
Nyligen avslöjade National Geographic och BBC nya historiska fynd som visar att väst och Kina skulle ha upprätthållit kontakten långt innan Marco Polos resor, fram till 1500 tidigare. . Västerlänningar kunde ha kommit till Kina omkring det 3: e århundradet f.Kr., vilket skulle förstärka hypotesen om fascinationen som orsakats av kinesisk kultur och samhälle i hela världen.
resa marcopolo porslin
Nyckeln till detta resultat är baserat på de berömda Xian Terracotta-soldaterna som upptäcktes för mer än 40 år sedan. Bland de nästan 8000 terrakottasoldaterna finns det inte två lika, något ovanligt för kejsaren QuinShi Huangdis Kina , Kinas första kejsare . Flera arkeologer hävdar att grekiska hantverkare kunde ha tränat lokala skulptörer under den första kejsarens tider.
Xian Terracotta Soldiers
Under de senaste utgrävningarna till Huangdi-mausoleum har siffror som är mycket lik de snidit i antika Grekland och Egypten hittats. Dessutom har forskare funnit specifikt mitokondriellt DNA från européer i mänskliga rester som upptäckts i Xinjian, nordväst om landet.
Därför är det tydligt att den kinesiska kulturen och samhället alltid har haft en stor inverkan i Västern.

Samhälle och kultur i Kina

Kinesisk kultur är en av de äldsta och mest komplexa i världen, den omfattar en mängd olika seder och traditioner i ett mycket stort geografiskt område som innehåller städer, städer och regioner. De viktigaste kulturella manifestationerna av den kinesiska civilisationen visas genom dess mytologi, dess filosofi, dess musik, dess konst eller dess gastronomi.
När det gäller det kinesiska samhället har det alltid haft en övervägande jordbruks karaktär och baseras på fyra stora sociala skikt med en mycket hierarkisk struktur. Det kinesiska jordbrukssamhället har alltid styrts enligt lärorna från Confucius, en viktig kinesisk filosof på 500- och 600-talet f.Kr.
Efter kejsaren och hans domstol stod den så kallade Chih på toppen av pyramiden , som inkluderade markägare och statliga tjänstemän.
Efter denna första sociala grupp följer Nong, som är bönderna , merparten av befolkningen. Trots bristande makt och hög fattigdomsnivå är jordbruk enligt Confucianism den viktigaste ekonomiska verksamheten med den högsta moraliska höjden.
En tredje social grupp var hantverkare, kongsarna , som inte betalade skatter, men som visade hög konkurrens mellan sig på grund av deras spridning. Den sista sociala gruppen var köpmännen, som fick namnet Chang.
Kinesiska hantverkare
För närvarande reproduceras inte dessa sociala grupper som sådana i det asiatiska landet och bloggaren Pan Caifu har vågat dela upp det nuvarande kinesiska samhället i sju sociala grupper, som vi kommer att diskutera nästa.

Kinesisk kulturreligion

buddhism
I den kinesiska civilisationen har religion alltid betraktats mer som en uppsättning kulturella metoder eller tankesystem snarare än som en religion som praktiskt taget som sådan. Religionsomfånget i Kina är väldigt familjeorienterat och exklusiv efterlevnad av dessa tankesätt infördes aldrig.
De mest dominerande religionerna i Kina är i alla fall: buddhism, taoism, konfucianism och traditionell kinesisk religion . Vid många tillfällen praktiseras alla dessa övertygelser eller religioner tillsammans , vilket utgör en slags religiös synkrets.
taoismen
Termen religiös synkretism som hänvisas till kultur eller religion hänvisar till karaktären av fusion och assimilering av olika element. Även om de flesta av kineserna förklarar sig ateister eller agnostiker, är denna form av religiös synkretism som de utövar med tron ​​på dessa östliga religioner ett annat exempel på deras pluralism i dessa aspekter.
konfucianism
Av de tre dominerande monoteistiska religionerna i världen: kristendomen, islam och judendomen, den mest beprövade är kristendomen, kommer till toppen de senaste decennierna . Islam representerar ungefär 1% av befolkningen och de förföljdes under Mao-revolutionen medan i judendomen framträder kaifengs judiska samhälle i århundraden.
En studie från 2012 avslöjade att 42% av befolkningen förklarade sig själva ateister eller agnostiker, 30% följde traditionella religioner, 18% var buddhistiska, 4% kristna, 1% muslimer och ytterligare 4% bekräftade minoritetsetniska religioner.

Kinesisk kulturarkitektur

Kinesisk arkitektur är den arkitekturstil som har tagit form i Östasien sedan det första århundradet av vår tid. Alla som ser ett buddhistiskt eller östligt tempel kan vi tänka som återger den kinesiska arkitektoniska stilen, men nu, vad är dess egenskaper?
kinesisk arkitektur
Kinesisk arkitektur kännetecknas av att sprida utrymme i rektangulära enheter som samlas för att bilda en helhet . Rektanglar i olika storlekar och i olika positioner kombineras för att tydligt kunna skilja elementen. Resultatet är spektakulära , dynamiska och mystiska yttertempel . Ett bra exempel på detta är pagoderna, en typisk konstruktion av sydostasiatiska länder som främst är byggd som ett buddhistiskt tempel.
Bland materialen är det vanligaste trä och adobe . Trä för balkar och pelare och adobe för väggar. När det gäller trä har kineserna använt detta material i tusentals år, trä representerar liv och används även i dag. I vissa områden i Kina, till exempel Taiwan, är det vanligt att snida trä som ett dekorativt element, förutom traditionella polychrome väggmålningar.
Bland de mest kända landmärkena i kinesisk arkitektur kan vi lyfta fram två som varje år tar emot miljoner besökare från hela världen: den förbjudna staden i Peking och den kinesiska muren.

Kinesisk kulturkonst

Konsten i Kina har som huvudelement sin enkelhet och elegans , ingenting görs för att ja, men alla handlingar syftar till att uppnå balans . Varje konstform i Kina syftar till att integrera alla sinnen.
kinesisk konst
Förutom arkitektur kan konst i Kina ses i målning, keramik, skulptur eller skrift. Till skillnad från väst har konst i Kina presenterat en mer ordnad, mer enhetlig utveckling och alltid präglat av dynastin som härskade vid den tiden i kejsardömet.
Akvarell, porslin eller origami är konstformer som började i Kina , även om de har koloniserat andra territorier sedan dess. Vi har också fallet feng shui , en doktrin som studerar energiflödet eller Chi i landskapet för att avgöra hur de påverkar hem och människor som bor dem och som har blivit en mycket aktuell trend i alla aspekter relaterade till arkitektur, dekoration och inredning.
Drakar förtjänar ett särskilt omnämnande, fantastiska varelser som i östkulturen som betraktas som vattenbärare och tid och som också representerar imperialistisk makt. För närvarande är drakar fortfarande närvarande i många kinesiska kulturella traditioner, till exempel det kinesiska nyåret.

Nuvarande kinesiska samhälle

Det nuvarande kinesiska samhället är långt ifrån att återge de mönster som Confucius upprättade genom att inrätta fyra sociala grupper. Bloggaren Pan Caifu har vågat visa upp till sju olika sociala grupper.
nuvarande porslin
De mäktiga tjänstemännen är alla de människor som ingår i strukturerna i det kinesiska kommunistpartiet, som utövar landets makt. Ett andra skikt skulle vara statliga tjänstemän som innehar relevanta positioner inom administrationen: domare, åklagare, fackliga ledare, styrelseledamöter i statliga företag etc.
Dessa två sociala klasser har betydande ekonomiska inkomster och en ganska hög livskvalitet och har gemensamt det faktum att de tillhör statliga strukturer på ett eller annat sätt.
En tredje plats är ockuperad av eliter , som är människor med hög ekonomisk inkomst och social relevans men som inte har direktkontakt med statens makter, så de måste visa viss affinitet för de tidigare klasserna.
På en fjärde och femte plats skulle medelklasserna vara , men med en skillnad mellan de två: den statliga medelklassen har fast anställning och bättre arbetsförhållanden, även om mindre oberoende för att resa till exempel medelklassen som sådan är personer med jobb som inte direkt relaterade till staten som under de senaste åren har sett sin tillväxt stannade på grund av den ekonomiska krisen.
De två sista platserna i detta förhållande, vi finner bönderna och proletärerna, är de lägsta och mest oskyddade sociala klasserna . Det handlar om de fattigaste arbetarna och de arbetslösa. När det gäller bönderna är det de flesta sociala grupperna, cirka 800 miljoner människor.

‹‹ Relaterat innehåll för denna artikel ››