Hur överförs coronavirus i ett flygplan och vilket är det säkraste sätet
Internationell turism öppnar nya dörrar för utbrott, antingen av coronavirus eller influensa; Vilket av dessa två virus är farligare och hur kan du ta hand om dig själv?
2020 30 januari, torsdag

Passagerare som reser från den kinesiska staden Wuhan, episoden för det nya koronaviruset som orsakar lunginflammation, karantäneras på Narita flygplats nära Tokyo den 23 januari 2020. I förgrunden är en termografisk monitor van vid kontrollera din kroppstemperatur.
FOTO AV KYODO VIA AP-BILDER
Varje gång det finns ett nytt utbrott, är det naturligt för oss att vara försiktiga när vi går ombord på ett flygplan. Och det är ännu mer oroande när två allvarliga virus cirkulerar samtidigt.
Världen hörs av ett nytt coronavirus som startade i Kina och sedan dess har flyttat till nästan 15 andra länder, inklusive USA. Parallellt är det också influensasäsong, som hittills har orsakat 8200 dödsfall i USA.
Även om stora flygplatser har börjat granska passagerare för koronavirus kan detta inte vara någon bekväm komfort för någon ombord på ett plan. När allt kommer omkring kan du undvika personen som nysar bredvid dig i flygplatsaffären, men när du har dragit fast bältet i den flygande metallbehållaren lämnar du mer eller mindre åt dina egna enheter.
Även om det fortfarande finns mycket att lära sig om utbrottet i Wuhan, vet forskare lite om liknande koronavirus och andra luftvägssjukdomar som influensa. Så ... hur överförs dessa virus? Särskilt på flygplan? Och hur allvarligt är hotet om koronaviruset jämfört med andra liknande virus som influensa? Låt oss ta en titt.
FOTO AV KYODO VIA AP-BILDER
Varje gång det finns ett nytt utbrott, är det naturligt för oss att vara försiktiga när vi går ombord på ett flygplan. Och det är ännu mer oroande när två allvarliga virus cirkulerar samtidigt.
Världen hörs av ett nytt coronavirus som startade i Kina och sedan dess har flyttat till nästan 15 andra länder, inklusive USA. Parallellt är det också influensasäsong, som hittills har orsakat 8200 dödsfall i USA.
Även om stora flygplatser har börjat granska passagerare för koronavirus kan detta inte vara någon bekväm komfort för någon ombord på ett plan. När allt kommer omkring kan du undvika personen som nysar bredvid dig i flygplatsaffären, men när du har dragit fast bältet i den flygande metallbehållaren lämnar du mer eller mindre åt dina egna enheter.
Även om det fortfarande finns mycket att lära sig om utbrottet i Wuhan, vet forskare lite om liknande koronavirus och andra luftvägssjukdomar som influensa. Så ... hur överförs dessa virus? Särskilt på flygplan? Och hur allvarligt är hotet om koronaviruset jämfört med andra liknande virus som influensa? Låt oss ta en titt.
Hur överförs luftvägssjukdomar i allmänhet?
Om du någonsin har nysat på armen eller undvikit en kollega med en torr hosta, vet du redan grunderna för hur luftvägssjukdomar överförs.
När en smittad person hostar eller nysar tar de bort droppar saliv, slem och andra kroppsvätskor. Om någon av dessa droppar faller på dig - eller om du vidrör dem och sedan berör t ex ansiktet - kan du också bli smittad.
Dessa droppar sprids inte genom luften som rinner i rymden; de faller ganska nära var de kommer från. Enligt Emily Landon, medicinsk chef för Antimicrobial and Infection Control Administration vid University of Chicago Medical Center, anger sjukhusets riktlinjer för influensa att exponeringen ska vara 1,8 meter från en smittad person i 10 minuter eller mer.
"Tid och avstånd är viktigt", förklarar Landon.
På samma sätt kan luftvägssjukdomar överföras genom ytorna där dropparna faller, till exempel sätena och vikta brickorna i flygplan. Hur länge dessa droppar varar beror både på dropparna och ytan - till exempel slem eller saliv, poröst eller icke-poröst. Tiden för virus på ytor kan variera dramatiskt, från timmar till månader.
Dessutom finns det bevis för att andningsvirus kan överföras genom luften i små, torra partiklar kända som aerosoler eller aeropartiklar. Enligt Arnoldo Monto, professor i epidemiologi och global folkhälsa vid University of Michigan, är det emellertid inte den viktigaste överföringsmekanismen.
"För att stanna, för att tillåta äkta aerosoler, måste viruset kunna överleva i miljön under den tid det utsätts för torrt", säger han. Virus föredrar fukt och många slutar vara smittsamma om de får torka under lång tid.
Vad innebär det för flygplan?
Kontakt med en infekterad person definieras av Världshälsoorganisationen om du sitter upp till två rader från den personen.
Men människor sitter inte hela tiden under flygningen, särskilt de flygningar som varar mer än några timmar. De går till badrummet, sträcker benen och tar föremål från de övre facken. I själva verket, under 2003 utbrottet av svår akut respiratorisk syndrom (SARS) coronavirus, smittade en passagerare ombord på en flygning från Hong Kong till Peking flera fler människor än WHO-gränsen. New England Journal of Medicine konstaterade att WHO-kriterierna "skulle ha missat 45 procent av SARS-patienterna."
Inspirerat delvis av det fallet gick ett team av folkhälsoforskare ut för att studera hur slumpmässiga rörelser i en flygkabin skulle kunna ändra sannolikheten för infektion för passagerare.
"FlyHealthy Research Team" observerade passagerares och besättningsbeteenden på 10 amerikanska transkontinentala flygningar på cirka tre och en halv till fem timmar. Under ledning av Vicki Stover Hertzberg och Howard Weiss från Emory University observerade de inte bara hur människor rörde sig i kabinen utan uppmärksammade också hur det påverkade mängden och varaktigheten på kontakter med andra. Teamet ville uppskatta hur många nära möten det kan finnas för överföring på transkontinentala flygningar.
"Antag att du sitter i gången eller i en mittplats, och jag går bredvid dig för att gå på toaletten," börjar Weiss, professor i biologi och matematik vid Penn State University. "Vi kommer att ha nära kontakt, vilket innebär att vi kommer att vara en meter bort eller mindre. Så om jag är smittad kan jag överföra viruset till dig ... Vår studie var den första som kvantifierade detta. "
Som studien avslöjade under 2018 lämnade de flesta passagerare sina platser på någon punkt i flygningen under dessa medellånga avstånd - vanligtvis för att använda badrummet eller titta på luftfacken. Sammantaget lämnade 38 procent av passagerarna sina platser en gång, och 24 procent gjorde det mer än en gång. Ytterligare 38 procent stannade kvar på sitt säte under hela flygningen.
Denna aktivitet hjälpte till att identifiera de säkraste platserna att sitta på. Passagerarna som stod upp minst var de vid fönstren: endast 43 procent rörde sig i motsats till 80 procent som satt i gången.
Följaktligen hade fönsterpassagerare mycket färre nära möten än i andra säten, i genomsnitt 12 kontakter jämfört med 58-64 kontakter för passagerare i mitt- eller mittplatserna.
Att välja fönster och stanna där minskar uppenbarligen chansen att komma i kontakt med en infektionssjukdom. Men teamets modell visar att passagerare i mitt- och mittplatserna - även de i WHO: s tvåstolars sortiment - har en ganska låg chans att smittas.
Weiss konstaterar att det beror på att mycket av kontakten som människor har på flygplan är relativt kort.
"Om du sitter i korridoren, kommer det förmodligen en massa människor förbi dig, men de kommer att göra det snabbt," säger Weiss. Med hänsyn till allt detta visar vi att det finns en liten sannolikhet för överföring till någon specifik passagerare. ”
Historien förändras om den sjuka personen är medlem av besättningen. Eftersom flygvärdinnor lägger mycket mer tid på att gå längs gången och interagera med passagerare är det mer troligt att de har nära och längre möten. Som studien konstaterade kommer en sjuk besättningsmedlem sannolikt att smitta 4,6 passagerare, "därför är det absolut nödvändigt att flygvärdinna inte reser om de är sjuka."
Vad händer med det nya koronaviruset?
Som Weiss påpekar vet vi ännu inte det föredragna sättet att överföra det nya coronavirus. Det kan främst ske genom andningsdroppar, fysisk kontakt med saliv eller diarré följt av oral konsumtion av viralt material, eller kanske till och med aerosoler.
Han nämner att denna modell inte inkluderar överföring av aerosoler, även om FlyHealthy-teamet hoppas kunna undersöka den saken i framtiden. I studien varnar forskarna också om att denna modell inte kan extrapoleras direkt till långdistansflygningar eller flygplan med mer än en gånggång.
Landon håller med om att vi fortfarande inte vet hur coronavirus överförs, men han anser att resultaten från denna studie är tillämpliga. Han nämner att alla tidigare koronavirus har överförts droppar, så det skulle vara ovanligt att denna nya patogen var annorlunda. Och faktiskt bete sig det nya koronaviruset mycket på samma sätt som SARS på många sätt. Båda är zoonotiska, vilket betyder att de började hos djur innan de påverkade människor, och båda verkar ha börjat i fladdermöss. Paret överförs också från människa till människa och har en lång inkubationsperiod - upp till 14 dagar för Wuhan coronavirus, jämfört med två dagar för influensa - vilket innebär att människor kan vara sjuka och överföra sjukdomen förr. symtom att dyka upp.
Med allt detta i åtanke föreslår Landon att följa riktlinjerna från Centers for Disease Control and Prevention (CDC) för infektionssjukdomar när du är på ett flygplan.
Det inkluderar att tvätta händerna med tvål eller använda en alkoholbaserad handrensningsmedel efter att ha berört någon yta, särskilt eftersom test visar att koronavirus håller sig längre på ytor än andra sjukdomar, cirka tre till tolv timmar.
Du bör också på något sätt undvika att röra dig i ansiktet och vara i kontakt med hosta passagerare.
Vad är värre, koronaviruset eller influensan?
Det finns många sätt att beräkna risken för sjukdom, men låt oss fokusera på två siffror som allmänt används av folkhälsoforskare: det grundläggande reproduktionsnumret och fallets dödlighet.
Det grundläggande reproduktionsnumret - R0 eller “r sub-zero” - avser helt enkelt antalet nya människor som en smittad person i allmänhet blir sjuk. Maia Majumder, en fakultetsmedlem vid Harvard Medical School och Boston Children's Hospital, har övervakat exakt detta.
För det nya koronaviruset indikerar dess preliminära resultat en överförbarhetshastighet från 2,0 till 3,1 hos människor. Det är högre än influensa - 1,3 till 1,8 - och liknar SARS, som har ett grundläggande reproduktionsnummer i intervallet 2 till 4. Så koronavirus är lite mer mottagliga för att passera mellan människor. .
Dödlighetsgraden, eller dödsraten, är antalet personer som dog av sjukdomen dividerat med antalet personer som drabbats av den. Säsongsinfluensa, trots att de betraktas som en global sjukdom, dödar tekniskt sett en relativt liten andel av alla fall där ute, med en dödlighet på cirka 0,1 procent. Anledningen till att influensan är en årlig akut hälsa beror på att den infekterar ett betydande antal människor - 35,5 miljoner i USA 2018 och 2019, vilket resulterar i 490 000 sjukhusinläggningar och 34 200 dödsfall. Det är därför hälsomyndigheterna ständigt rekommenderar att människor vaccineras.
Fallet i dödsfallet hjälper också till att förklara varför folkhälsoinstitut skickar varningar om uppkomsten av koronavirus. SARS hade en dödlighet på 10 procent, ungefär 100 gånger högre än influensa, och frekvensen för det nya koronaviruset är för närvarande nära 3 procent, vilket är i nivå med influensapandemin Spanska 1918.
Om SARS eller Wuhan coronavirus når miljoner människor, skulle de bli förödande. Landon konstaterar att till skillnad från influensa är hela den mänskliga befolkningen mottaglig för detta coronavirus eftersom ingen har haft det förut, och vi har ingen specifik behandling, till exempel ett vaccin.
Hälsoombud och allmänheten är beroende av infektionskontroll, det vill säga handtvätt, minskad kontakt med smittade och karantän. Monto föreslår att dessa folkhälsoåtgärder skulle kunna göra en skillnad när det gäller att ändra koronavirusförloppet som de gjorde med SARS.
"Det är hoppet, att det kan kontrolleras genom vanliga folkhälsoåtgärder, för det är vad vi har," säger han. ”För influensan finns det vacciner, ett par antivirala medel. Det har vi inte för detta coronavirus. "