Verbal kommunikation: Vad är det, egenskaper, typer


Muntlig kommunikation

Vad är verbal kommunikation?

Verbal kommunikation avser en typ av kommunikation som innefattar användning av språkliga tecken (stavningar och fonem). Detta innebär att det nödvändigtvis kräver användning av skrivna eller muntliga ord eller uttryck.

Verbal kommunikation, tillsammans med icke-verbal kommunikation är de två stora typerna av kommunikation. Men verbal kommunikation är unik för människor eftersom det handlar om att använda ordet.

Typer av verbal kommunikation

Verbal kommunikation är i sin tur uppdelad i två kategorier:

Muntlig kommunikation

Det är utbyte av idéer genom tal. För att denna process ska ske måste det finnas en kod som är gemensam för alla inblandade, som i detta fall är språket eller språket.

Med andra ord kan det inte finnas någon muntlig kommunikation utan att det finns ett språk, och detta i sin tur materialiseras genom tal.

Oral kommunikation avser inte bara de ord och fraser som uttrycks i tal utan också de ljud och ton som åtföljer kommunikationen. På detta sätt är ett skrik, en suck, en onomatopoeia eller ett karakteristiskt ljud också former av muntlig kommunikation.

Skriftlig kommunikation

Det är uttrycket för idéer genom en skriftlig kod, oavsett om det är ord från samma språk eller något konventionellt system som kan avkodas av mottagarna av meddelandet.

I den meningen är alfabetet (och dess ortogrammatiska regler) en viktig kod för skriftlig kommunikation.

Exempel på verbal kommunikation

Exempel på verbal kommunikation kan klassificeras efter deras typer:

Exempel på muntlig muntlig kommunikation

  • Ett telefonsamtal.
  • En person till person-konversation.
  • Ett röstmemo.
  • Ett rop.
  • En visselpipa.

Exempel på skriftlig verbal kommunikation

  • En digital eller pappersbok.
  • En email.
  • Ett snabbmeddelande.
  • Ett brev.
  • Ett dokument.
  • Idéogram.
  • Logotyper
  • Hieroglyfer.

Kännetecken för verbal kommunikation

Den verbala kommunikationsprocessen har vissa egenskaper, nämligen:

Det är unikt för människor

Endast människor har förmågan att tala, därför är det inte möjligt för verbal kommunikation att existera hos andra arter.

Kräver att en gemensam kod används

Språket som används, liksom de ord som används som härrör från det, måste vara känt av både avsändaren och mottagarna av meddelandet.

Uttrycker sig genom tal

Om språket är koden är talet den handling som möjliggör materialisering av nämnda språk, antingen genom muntligt eller skriftligt uttryck.

Kräver användning av begrepp

I verbal kommunikation är kunskapen och användningen av begrepp väsentlig för att kunna avkoda budskapet, därför kräver verbal kommunikation abstrakt tänkande, en kvalitet på den mänskliga kognitiva processen.

Det är en process

Den kommunikativa handlingen har en serie element som är relaterade i verbal och icke-verbal kommunikation, och som är väsentliga för att processen att kommunicera en idé ska äga rum.

I den meningen är kommunikationselementen:

  • Avsändare : som skickar meddelandet.
  • Mottagare : är den som tar emot meddelandet.
  • Kod : är teckensystemet som utgör ett språk.
  • Kanal : är det medium som används för att kommunicera (telefon, papper, dator, etc.).
  • Meddelande : det är vad du vill säga, om det är en idé, åsikt, avsikt, uttalande etc.
  • Kontext : det är den situation där den kommunikativa handlingen genereras.
  • Feedback : är svaret som avsändaren får från sin mottagare.
  • Buller : det här är alla element som kan förvränga meddelandet.
Uppdateringsdatum: 14 februari 2021.