Kommunikationsprocess › Vad det är, element, hur det fungerar

 

Kommunikationsprocess


Vad är kommunikationsprocessen?

Kommunikationsprocessen är en uppsättning åtgärder som genomförs för att effektivt och effektivt överföra ett meddelande mellan en eller flera individer.

Det härrör från behovet av att kommunicera och utbyta information, åsikter eller känsla framgångsrikt. Därför är ditt mål att kommunicera något som andra kan förstå.

Kommunikationsprocessen börjar när avsändaren är klar med den idé han vill kommunicera, formulerar meddelandet och skickar det via en kanal (röst, skriftligt meddelande, kroppsspråk, etc.) Meddelandet tas sedan emot och avkodas av mottagaren, som sedan kan svara och utbyta sin åsikt.

När vi till exempel ringer, utbyter avsändaren och mottagaren direktmeddelanden via en telefonanslutning som fungerar som en kanal för kommunikation.

Den kommunikativa processen kännetecknas av att vara dynamisk och kontinuerlig. På samma sätt använder den en serie element så att det kan förekomma som avsändaren, meddelandet, kanalen och mottagaren.

Element i kommunikationsprocessen

För att kommunikationsprocessen ska utvecklas korrekt och vara effektiv använder den följande element:

  1. Avsändare:  är den person som initierar kommunikationsprocessen, kodar och skickar ett meddelande till en annan person.
  2. Mottagare: det  är han som tar emot och avkodar meddelandet som han får från avsändaren.
  3. Kod:  är de tecken eller symboler som används av avsändaren för att skapa meddelandet och som är kända för mottagaren för deras tolkning eller avkodning. Till exempel ett språk, ett teckenspråk, ett symbolsystem etc.
  4. Meddelande: det  är informationen eller innehållet som avsändaren ska dela med mottagaren.
  5. Kommunikationskanal: det  är det fysiska mediet som används av avsändaren för att skicka meddelandet. Till exempel luften i muntlig kommunikation, digitala medier, papper, en mobiltelefon, etc.
  6. Buller:  är externa medel eller hinder som kan påverka utsläpp och / eller mottagande av meddelandet. Till exempel misslyckande med internettjänster, en distraktion, hög musik etc.
  7. Feedback eller  feedback : det  är svaret som mottagaren skickar till avsändaren och vice versa. Detta garanterar effektiviteten i kommunikationsprocessen.

Hur kommunikationsprocessen fungerar


Kommunikationsprocessen uppfyller följande steg:

  1. Avsikt att kommunicera:  i detta första steg måste avsändaren ha för avsikt att kommunicera något till en annan person. Till exempel har Julia ett viktigt meddelande att dela med sin vän Luisa.
  2. Kodning av meddelandet:  avsändaren utvecklar och förbereder innehållet i sitt meddelande enligt den kommunikation som ska användas (skriftlig, muntlig, visuell, icke-verbal) och att mottagaren dominerar. Till exempel kommer Julia att skicka ett meddelande genom skriftlig kommunikation.
  3. Val av kommunikationskanal: detta  är steget där avsändaren väljer den kanal som han anser lämpligast, beroende på omständigheterna, för att skicka meddelandet. Det kan ske via Internet, ett brev, en telefon etc.
  4. Överföring av meddelandet:  i detta skede beror processen på vald kanal, t.ex. ett textmeddelande, ett telefonsamtal eller videosamtal, ett e-postmeddelande, bland andra. Till exempel valde Julia textmeddelanden via sin mobiltelefon.
  5. Meddelande mottagning:  är när mottagaren tar emot meddelandet. Det kan vara att ta emot ett brev i dina händer, meddelande om ett textmeddelande etc. Det är mottagarens första tillvägagångssätt med meddelandet innan det avkodas. Till exempel när Luisa hör meddelandet om att hon har fått ett sms på sin mobiltelefon.
  6. Avkodning av meddelandet:  mottagaren avkodar och tolkar det mottagna meddelandet, vilket genererar dess förståelse. I detta skede kommer kommunikationsprocessen att lyckas om mottagaren förstår det mottagna meddelandet. Luisa fick till exempel emot och läste textmeddelandet som Julia skickade henne.
  7. Mottagarens svar:  slutligen kommer mottagaren att dela sitt svar med avsändaren av meddelandet, vilket ger upphov till feedback och utbyte av meddelanden mellan deltagarna i tvåvägskommunikationsprocessen. Till exempel svarar Luisa på Julias meddelande. Om kommunikationen är enkelriktad kommer inte avsändaren att få svar från mottagaren.

Därefter presenterar vi steg för steg olika exempel på hur kommunikationsprocessen fungerar i olika sammanhang och situationer:

Exempel på kommunikationsprocessen i ett avlägset arbetsmöte

  1. Avsikt att kommunicera: företagets  chef (emittent) måste meddela de andra anställda (mottagare) de nya säkerhetsregler som implementerats i arbetsanläggningarna.
  2. Kodning av meddelandet:  avsändaren förbereder innehållet med muntligt språk som meddelandekod, på ett gemensamt språk bland deltagarna.
  3. Val av kommunikationskanal:  avsändaren valde internetanslutningen som kommunikationskanal.
  4. Meddelandeöverföring:  meddelandet överförs via ett videosamtal.
  5. Meddelande mottagning:  meddelandet kommer att tas emot av alla deltagare (mottagare) när de är anslutna i videosamtalet vid den schemalagda tiden.
  6. Avkodning av meddelandet:  mottagarna avkodar och tolkar det mottagna meddelandet och förstår dess innehåll och betydelse.
  7. Mottagarens svar:  slutligen kommer mottagarna att dela sina åsikter, vilket ger upphov till feedback och utbyte av meddelanden mellan deltagarna i kommunikationsprocessen. På detta sätt var kommunikationsprocessen effektiv och effektiv.

Exempel på kommunikationsprocessen när du skickar e-post

  1. Avsikt att kommunicera:  en kund (sändare) hos en internationell TV-tjänst avser att göra ett klagomål efter att ha haft problem med TV-tjänsten.
  2. Kodning av meddelandet:  avsändaren förbereder innehållet med hjälp av skriftspråk som meddelandekod, på ett språk som inte är vanligt med mottagaren.
  3. Val av kommunikationskanal:  avsändaren valde internetanslutningen som kommunikationskanal.
  4. Överföring av meddelandet:  meddelandet överförs via e-post.
  5. Ta emot meddelandet:  meddelandet tas emot av mottagaren via e-post från det internationella TV-tjänsteföretaget.
  6. Avkodning av meddelandet:  mottagaren öppnar e-postmeddelandet, men kan inte avkoda eller tolka meddelandet eftersom det är på ett språk som de inte talar, därför förstår de inte dess innehåll.
  7. Mottagarsvar:  mottagaren kan inte ge ett svar till avsändaren förrän meddelandet avkodats. I det här fallet lyckades inte kommunikationsprocessen.

Exempel på kommunikationsprocessen i en icke-verbal kommunikation

  1. Avsikt att kommunicera:  en hund (avsändare) börjar skälla och springer mot köket för att få den ansvariga (mottagarens) uppmärksamhet, så att han kan servera mat i sin behållare.
  2. Meddelandekodning:  hunden (avsändaren) använder sitt skällande som en meddelandekod, även om det inte är vanligt med mottagaren.
  3. Val av kommunikationskanal:  sändaren använder luften som en kommunikationskanal genom vilken ljudvågorna expanderar och färdas med sitt skällande.
  4. Meddelandeöverföring:  meddelandet överförs genom konstant skällande.
  5. Meddelande mottagning:  meddelandet tas emot av mottagaren via ljud.
  6. Avkodning av meddelandet:  mottagaren hör skällande, och även om han inte kan avkoda meddelandet som sådant kan han tolka avsikten med skällande när han ser hunden (avsändaren) springa till sin tomma matskål.
  7. Mottagarens svar:  Mottagaren serverar mat på sitt husdjurs tallrik. I det här fallet lyckades kommunikationsprocessen.

Exempel på kommunikationsprocessen i ett telefonsamtal

  1. Avsikt att kommunicera:  Andrés (avsändare) avser att ringa sin bror Eduardo (mottagare) för att hälsa på honom.
  2. Kodning av meddelandet:  avsändaren förbereder innehållet i sitt meddelande med muntligt språk, på ett gemensamt språk bland deltagarna. Andréss meddelande: "Hej, hur mår du?"
  3. Val av kommunikationskanal:  avsändaren valde mobiltelefonnätet som kommunikationskanal.
  4. Sändning av meddelandet:  meddelandet överförs via ett röstsamtal. Meddelande mottagning: meddelandet tas emot av mottagaren via telefonsamtalet.
  5. Ta emot meddelandet:  Eduardo (mottagare) får ett telefonsamtal på sin mobiltelefon.
  6. Avkodning av meddelandet:  Eduardo (mottagare) svarar på telefonsamtalet, lyssnar på meddelandet och avkodar det.
  7. Mottagarens svar:  Mottagaren svarar ”Jag mår bra. Hur har du varit?". Det kom ett svar på det ursprungliga meddelandet som i sin tur besvarades: “Mycket bra. Lämna klass ". I det här fallet gick kommunikationsprocessen smidigt, det fanns kommunikativ feedback och båda deltagarna fungerade som avsändare och mottagare.
Uppdateringsdatum: 9 februari 2021.