60 kvaliteter och defekter hos en person

 

60 kvaliteter och defekter hos en person

Kvaliteter och defekter är kännetecken för det mänskliga tillståndet. När vi talar om mänskliga kvaliteter eller egenskaper hos en person hänvisar vi till beteendemässiga egenskaper som odlar ens eget eller gemensamt bästa (dygder). Snarare är defekter beteendeegenskaper som påverkar personen eller deras miljö negativt. Här är en lista med 30 exempel på kvaliteter och 30 exempel på defekter.

En persons egenskaper

Här är en lista med 30 viktiga personliga egenskaper för att skapa goda emotionella och arbetsrelationer.

1. Ärlighet

Ärlighet är värdet av att vara förenlig med sanningen och riktigheten i uppförandet. Det innebär att man respekterar den andra och därför respekterar deras ägodelar, inte lurar någon och visar samstämmighet mellan det som predikas och det som görs.

2. Esperanza

styrkor och svagheter

Hopp anses vara en andlig dygd som definieras som en inställning av förtroende i framtiden, mitt i mindre uppmuntrande nuvarande omständigheter. Hopp hjälper personen att gå vidare och införa samma attityd hos andra.

3. Uppriktighet

Uppriktighet är dygden att säga vad du känner och tänker utan att skada den andra och vara konsekvent med de uttryckta känslor och värderingar, vilket främjar förtroende mellan människor.

4. Tålamod

Tålamod är dygden att veta hur man väntar den tid som krävs för att få ett svar eller någon nytta, utan att påverka sin egen ande och relationer med andra. När det gäller tålamod till människor innebär denna dygd att man respekterar varandras process, till exempel inlärningsprocessen.

5. Flexibilitet

Flexibilitet som mänsklig kvalitet avser personens förmåga att anpassa sig till omständigheterna. Det uttrycks också i förmågan att relativisera stränghet med avseende på sig själv eller andra genom förståelsen av omständigheterna.

6. Godhet

Vänlighet är en av de vackraste egenskaperna, eftersom den består av benägenheten att göra gott mot våra medmänniskor.

7. Empati

Empati är människors förmåga att sätta sig i stället för den andra, vilket gör det möjligt att etablera mötet och respektfull dialog på jakt efter lönsamma lösningar för alla.

8. Generositet

Generositet är en dygd relaterad till godhet och den består av förmågan att dela det man har med andra människor på ett osjälviskt sätt, vare sig det är materiella resurser, egen tid eller kunskap.

9. Respekt

Respekt är en grundläggande egenskap för det sociala livet. En respektfull person är den som vet hur man lyssnar och tar hänsyn till den andra med hänsyn till deras värdighet och värde som person, oavsett ursprung eller tillstånd.

10. Tolerans

styrkor och svagheter

Tolerans är en egenskap att respektera människor som uttrycker tankar, åsikter, övertygelser, livsstil eller seder som strider mot vår. Det innebär stor självkontroll och är i slutändan det mest pålitliga testet av respekt. Tolerans bör dock inte förväxlas med politisk korrekthet.

11. Hållfasthet

Temperance är förmågan att upprätthålla självkontroll över impulser, instinkter och passioner som kan äventyra oss själva eller skada andra. En av de viktigaste måtten på måttlighet är att den skyddar oss från ilska och ilska.

12. Trohet eller lojalitet

Trohet eller lojalitet är två väsentliga egenskaper för konstruktionen av personligt och gemensamt bästa. Det innebär att man agerar med den andra enligt det förtroende som läggs, oavsett om det är bekännelse av intimitet, respekt för relationen eller ett ansvar.

13. Ödmjukhet

Ödmjukhet är en väsentlig dygd, det är kvaliteten att erkänna gränserna och räckvidden för sig själv och ta ansvar för jämställdhet mellan människor, vilket möjliggör en horisontell och respektfull behandling. En ödmjuk person tolererar kritik bättre och kan använda den för sin egen fördel. På samma sätt vet han hur man kan förmedla sina åsikter och förslag till andra.

14. Vänlighet

Affiliitet är vänlig och hjärtlig behandling, vilket får människor att känna sig respekterade och älskade. Det är en av de egenskaper som genererar de mest positiva effekterna i vårt förhållande till andra.

15. Försiktighet

styrkor och svagheter

Försiktighet är gåvan att vara tyst, tala eller agera endast när det är nödvändigt, vilket innebär en process av urskiljning.

16. Medkänsla

Medkänsla, barmhärtighet eller medlidande är förmågan att känna med andras hjärta, känna deras smärta och lidande och ha medkänsla. Det är en egenskap i den utsträckning att det underlättar rättvisa korrigering, förlåtelse och återupprättande av fred.

17. Enkelhet

Enkelhet är en egenskap som gör att människor kan relatera till andra utan förevändning, eftersom det består av attityden att värdera det lilla och det enkla, vilket gör det till en stor styrka.

18. Värde

Mod är en kvalitet hos människor som gör att de kan möta svåra situationer trots den rädsla de kan ge dem.

19. Diskretion

Diskretion är kvaliteten på att bevara känslig information som kan äventyra personen eller en tredje part. Det är relaterat till dygden av försiktighet. Diskreta människor värderas högt för förtroendepositioner.

20. Solidaritet

styrkor och svagheter

Solidaritet är ett värde och en kvalitet relaterad till empati, men det innebär inte bara att du placerar dig själv på någon annans plats, utan det innebär också att du förbinder dig att hjälpa dem, gör andras behov till dina egna. Denna kvalitet värderas högt både i den personliga ordningen och i teamwork-miljöer och i icke-statliga organisationer.

21. Hygien

Renlighet och hygien är också en viktig egenskap. Att hålla oss rena betecknar självrespekt, omsorg och uppmärksamhet, vilket har en positiv effekt på andra. Dessutom är god hygien förknippad med hälsa och välstånd.

22. Ansvar

Ansvar är kvaliteten i att ta ansvar för sina egna skyldigheter, det vill säga att kunna svara för sina egna handlingar, ord och utelämnanden med hänsyn till konsekvenserna. Det är den främsta önskvärda kvaliteten på alla områden, särskilt på arbetsplatsen.

23. Disciplin

Disciplin är en mycket fördelaktig egenskap för personen och hans miljö. Den består av genomförandet av program och rutiner vars ständiga övning främjar inlärning och utveckling av maximal potential för människor inom olika områden (kunskap, förmågor och färdigheter).

24. Proaktivitet

Proaktivitet är kvaliteten att ta initiativ och utveckla dem, vilket visar människors kreativitet och entreprenörskapacitet. Det är mycket fördelaktigt i arbetsmiljöer, eftersom det förutser scenarier och ger flitiga svar.

25. Tålighet

styrkor och svagheter

En ihärdig eller ihärdig person är en som kan arbeta stadigt och flitigt för att uppnå sina mål, vilket är en stor mänsklig egenskap.

26. Punktlighet

På arbetsplatsen är punktlighet en av de mest uppskattade egenskaperna. Punktlighet, som inte är mer än att komma i tid, uttrycker disciplin och ordning, men uttrycker särskilt respekt för andras tid.

27. Flit

Flitighet, det vill säga snabb respons och snabbhet för att fullgöra en plikt eller pågående uppgift, anses vara en kvalitet. Det är relaterat till andra egenskaper som effektivitet, effektivitet, ordning och disciplin.

28. Ordning och organisation

Orden är en egenskap, eftersom personen genom detta garanterar organisationen av sina affärer. Snygga människor kan bli effektivare när det gäller att lösa konflikter eftersom de håller allt uppdaterad. Ordningen i det fysiska rummet skapar till exempel en trevlig och produktiv miljö som förbättrar koncentrationen.

29. Hängivenhet

Omsorg är kvaliteten i att utföra de nödvändiga uppgifterna med största engagemang, lägga all koncentration och respekt i dem, vilket innebär det bästa resultatet.

30. Prosocialidad

Prosocialitet är en egenskap som består i att främja det gemensamma bästa i ett samhälle eller samhälle genom att uppmuntra alla att delta. Även om det kräver ledarskap sätter det inte ledaren i centrum utan låter snarare samhället vara huvudpersonen i dess process.

Fel på en person

I följande lista ser du 30 exempel på personliga defekter som kan påverka dina emotionella eller arbetsrelationer negativt.

1. Oärlighet eller korruption

styrkor och svagheter

Oärlighet består av bristande korrekthet i beteende baserat på bedrägeri. Vi kallar det ofta korruption i den allmänna ordningen. Många saker kan göra en person oärlig. Till exempel otrohet, stöld, moralisk eller ekonomisk korruption och lögner.

2. Hykleri

Hykleri består i att skapa känslor och värderingar som strider mot sin egen, för att få vinst på bekostnad av bedrägeri.

3. Oflexibilitet

Inflexibilitet kan hänvisa till två saker som inte utesluter varandra: å ena sidan oförmågan att anpassa sig till förändringar. Å andra sidan till införandet av rigor som ett absolut värde, vilket resulterar i missförstånd om de omständigheter som påverkar andra och sig själv.

4. Obruten eller emotionell brist på kontroll

Utbrottet är inget annat än förlusten av självkontroll. Det inträffar när människan låter sig dominera av sina emotionella impulser (ilska, ilska, lust, frustration). Det vill säga när någon agerar besatt av sina känslor utan att ta sig tid att reflektera och orsaka skada på sig själva eller de som är omkring dem.

5. Otrohet

Otroligheten innebär ett brott mot ordet, vanärande av de accepterade åtagandena och utställningen av det goda anseendet. Det är relaterat till orden otrohet. Varje otrohet eller otrohet betraktas som förräderi.

6. Grymhet

Grymhet är en av de mest fruktansvärda karaktärsdefekterna på grund av den destruktiva karaktären den innehåller. Den består av benägenheten att medvetet skada andra, vare sig de är människor eller djur.

7. Brist på empati

Bristen på empati eller ekpati, ett ord av grekiskt ursprung som betyder "att känna sig utanför." Den består av människors oförmåga att sätta sig i andras situation. Man kan säga att en sådan person också är oförskämd, vilket kan manifestera sig som okänslighet och till och med oförmåga att vara intresserad av någonting, visa absolut avskiljning och orsaka verklig skada på miljön.

8. Indisciplin

Bristen på disciplin hindrar en person från att nå sin fulla potential inom ett visst område. Detta har inte bara individuella konsekvenser utan påverkar också genomförandet av gemensamma projekt, oavsett om det är i familjen, akademin eller arbetsmiljön, och kan sluta i frustration.

9. Girighet eller ömhet

Mänhet är relaterad till andra defekter som girighet och avund och är en av de mest avhumaniserande defekterna. Det innebär att personen är knuten till sina ägodelar (materiell eller andlig) och rädslan för att dela dem med andra. Den genomsnittliga personen ger inte av sig själv, vilket hindrar hans verkliga personliga tillväxt och andras tillväxt.

10. Hopplöshet eller pessimism

styrkor och svagheter

Hopplöshet är svaret från en person som har tappat allt förtroende i framtiden, eftersom ångest dominerar dem och hindrar dem från att visualisera all lidandes tillfälliga natur. Det resulterar i övergivande, modlöshet och depression.

11. Motvilja

Motvilja är en av de mest fruktansvärda sociala sjukdomarna. Oförmågan att förlåta eller sätta sig i stället för den andra genererar en miljö för vedergällning och avräkning av konton som inte tillåter egen tillväxt och som i allvarliga fall kan skada tredje part. Därför är det en defekt som försvårar mänskliga relationer av något slag.

12. Intolerans

Intolerans består i att respektera, diskvalificera eller verbalt eller fysiskt attackera en person för att uttrycka övertygelser, åsikter, idéer eller seder som skiljer sig från vår. Mycket ofta uttrycks intolerans i uppenbart våldsamma attityder, varför det är en konstant källa till konflikt på både privat och offentlig nivå.

13. Reaktivitet

Reaktivitet är motsatsen till proaktivitet. Det hänvisar till beteendet hos vissa människor som bara agerar när det krävs av någon annan. Med andra ord hänvisar reaktivitet till brist på initiativ, vilket är extremt allvarligt i arbetsmiljöer.

14. Unpunctuality

styrkor och svagheter

Tardiness, det vill säga att inte uppfylla den överenskomna ankomsttiden, är en brist som medför attityder av respektlöshet för människor och oansvar, eftersom det orsakar skada vid uppnåendet av mål eller mål. Av denna anledning straffas förseningen i arbetslivet.

15. Brist på hygien

Brist på hygien är en mycket obehaglig defekt, eftersom den uttrycker slarv. Denna defekt genererar avstötning av människor, antingen på grund av visuell, lukt eller missnöje.

16. Hänsynslöshet

Hänsynslöshet är en defekt som består i att inte kunna hålla tyst när det behövs, eller oförmåga att reflektera innan man begår en åtgärd avsedd för fel. En hänsynslös person producerar många konflikter.

17. Stolthet

Stolthet är faktiskt en brist som räknas till de stora syndarna. Den består av att betrakta sig själv som överlägsen andra, vilket uttrycks i total förakt för den andra.

18. Oskakhet i affären

Otydligheten eller hårdheten i affären är en defekt. Även om det inte nödvändigtvis betyder att personen är "dålig" uppfattas den av andra som brist på uppskattning och respekt, vilket får konsekvenser i sociala relationer.

19. Auktoritärism

Auktoritärism består av missbruk av egen myndighet att påtvinga individens vilja med våld. Det antar låtsas att reducera andra till ämnesstatus för att förhindra eller undvika ifrågasättande. Sett på detta sätt är auktoritärism en mask för ens egen osäkerhet.

20. Ansvar

Ansvarsskyldighet består i att inte anta konsekvenserna av handlingarna, orden och försummelserna av de skyldigheter som utövas. Den oansvariga personen "ger inte svar" och letar alltid efter ett sätt att ursäkta eller rättfärdiga sig själv.

21. Procrastinación

Förhalning är en defekt som består i att skjuta upp fullgörandet av uppgifter och uppgifter. Detta sätt att agera genererar onödiga förseningar i projekt och kan faktiskt vara orsaken till att de misslyckas, antingen på personlig eller professionell nivå.

22. Feghet

En feg person är en som låter sig dominera av rädsla för svårigheter, vilket hindrar honom från att möta och övervinna dem.

23. Arrogans

Arrogans är en defekt relaterad till stolthet. Det utgår från samma princip: att tro sig vara överlägsen, men arrogans uttrycks genom uppenbar presumtion, som försöker minimera den andra och diskvalificera dem för att visa sin egen stolthet.

24. Indiskretion

Indiskretion är en defekt som liknar vårdslöshet. En indiskret person är en som inte kan reservera information som kan orsaka problem av ett annat slag, inte bara för tredje part utan även för sig själv.

25. Själviskhet

Själviskhet är en mycket skadlig defekt som består i att uteslutande tillgodose sina egna behov utan hänsyn till andra. Det förhindrar ömsesidiga relationer och främjar isolering och ohälsosam konkurrens.

Se även:  Egoism .

26. Störning

styrkor och svagheter

Störning består av desorganisering av saker, vare sig det är den fysiska miljön, uppgifter, idéer eller andra saker, som ofta skapar tillstånd av förvirring.

27. Slarv

Försummelse är personens bristande uppmärksamhet mot sig själv, hans aktiviteter eller uppgifter eller, till och med, mot andra.

28. Inconstancy

Inconstancy är en defektprodukt av brist på intresse, brist på noggrannhet, disciplin och tålamod som hindrar uppnåendet av mål och därför arbete.

29. Egocentrism

En utbredd defekt är självcentreradhet. Det gäller de människor som gör sig själva till centrum för alla intressen och mått på allt. Även inom till synes altruistiska aktiviteter leder egocentriken alla ansträngningar till kulten av sin egen image, varför det är mycket svårt att genomföra tillväxtprocesser.

30. Otålighet

Otålighet består i att ändra humör och beteende när väntetiden uppfattas som frustration. Det resulterar i misshandel av den andra och självmissbruk.

Uppdateringsdatum: 14 februari 2021.