61 analogiexempel › Vad är, egenskaper, metaforer


61 analogiexempel

En analogi är en litterär anordning som etablerar en relation mellan olika element som delar egenskaper som relaterar dem, antingen genom likhet eller skillnad. Analogier kan tas upp i retoriska eller litterära figurer som liknelse, metafor och allegori.

Analogier i likheter

Similen eller jämförelsen är en typ av analogi som kännetecknas av att det fastställs ett uttryckligt likhetsförhållande mellan de element som utgör den.

  1. Den  ålderdom  är som  vintern  i livet.
  2. Han talade i  kod , som i en  gåta .
  3. Han var  arg , som en  vulkan .
  4. Det finns ett  te  som är lika värdefullt som en  dyr flaska  champagne .
  5. De  glasögon  är som  pinnar  att se.
  6. Han drack  vin  som om det var  vatten .
  7. Den  kärleken  ger fred, som  hat  ger krig.
  8. En  soldat  är som en  arbetare .
  9. Den  staden  är som en   konkret djungel .
  10. Han  älskar böcker , han är som en  bokmask .
  11. Den  motorcykel  var snabb som en  raket .
  12. Den  NBA  är som  UEFA  basket.
  13. Fartyget  är till sjöss som  planet  är till luft.
  14. Det  gröna  indikerar säkerhet, såsom rött indikerar fara.
  15. Hon var ljus och mörk , som  natt och dag .
  16. En läkare behöver ett  operationsrum  som en  fabriksarbetare .
  17. En  borgmästare  är som stadens  president  .
  18. En  vers  i Bibeln är som ett  stycke  i en bok.
  19. En  bikupa  är som en  myrstack .
  20. En  hatt  är som en  handske  för huvudet.
  21. Varje   nytt projekt var som ett  barn  för henne.
  22. Att gå till  jobbet  var som en  mardröm .
  23. Hår  gyllene  som  solen .
  24. Jag  grät till dig  som en  flod .
  25. Han sov  som en  bebis .
  26. Jag  älskar dig  som mitt  liv .
  27. Den  meteorit  gått som en  firebird .
  28. De  hundar  är som  barn  små.
  29. De  äter som  djur .
  30. Jag har tur , jag  lever som en  drottning .
  31. Barnet var  insvept  som en  tamale .

Analogier i metaforer

Metaforen är en litterär figur som relaterar två begrepp med likhet eller skillnad, även om detta förhållande inte är bokstavligt.

  1. Den  herre  är min  herde
  2. Jag  duschade  det  föreslagna  arbetet
  3. Dags att  slå sig ner  och  slå sig ner
  4. Kallt  som  vinden ,  farligt  som  havet ."
  5. De  piloter  är våra  ögon  i luften.
  6. Hans  hår  var en   ogästvänlig djungel .
  7. Att höra den sången gjorde honom  ledsen ; det var en  smärta i hjärtat .
  8. Alla nyheter  skakade henne , den hade en  kristallkaraktär .
  9. Hon var   nattens stjärna , den  bästa  dansaren.
  10. Hans  ord  var  skarpa .
  11. Jag är i  främsta  av  livet .
  12. Han fyllde  15  fjädrar .
  13. Jag ska hålla  tyst , jag är en  grav
  14. Glödlampan tänds  , jag har redan  idén !
  15. Ser ut  som  dödar .
  16. Hans  skratt  var  musik  i mina öron.
  17. De  pengarna  är  vatten som fallit från himlen .
  18. Jag känner mig i  molnen , jag är  glad .
  19. Hon är alltid  distraherad , på  månen .
  20. Margaret Thatcher var  strikt , hon hade  en järnhand .
  21. Alla tycker att han är ett  ödmjukt lamm , men i verkligheten är han  grym .
  22. Du måste släppa den  rustningen  och uttrycka dina  känslor .
  23. Min  mormor  var en  sol.
  24. Det  livet  är en  karneval .
  25. Detta  vin  är   gudarnas nektar .

Analogier i allegorier

Allegori är en typ av analogi som använder den figurativa betydelsen för att representera abstrakta idéer. Det är en slags utvidgad metafor som sträcker sig genom en berättande text.

ett

Life as a Journey to Redemption : The Divine Comedy är en dikt från 1500-talet skriven av Dante Alighieri. Det berättar Dantes (huvudpersonens) resa mot helvetet, skärselden och himlen, där han möter sin älskade.

Där görs en analogi mellan resan till dessa tre gudomliga fall och en resa av självupptäckt där huvudpersonen känner syndens förtvivlan, hoppet om rening och förlossning.

2

Poesi personifierad : i verserna "La Poesía", av Eugenio Montejo, görs en analogi mellan poesi och en människa som besöker oss och ger oss en vacker detalj.

Poesi korsar jorden ensam,
stöder sin röst i världens smärta
och ingenting ber
om ens ord.

Det kommer långt ifrån och utan tid, det varnar aldrig;
Han har nyckeln till dörren.
Ankomst stanna alltid för att titta på oss.
Sedan öppnar han handen och ger oss
en blomma eller en sten, något hemligt,
men så intensivt att hjärtat slår
för snabbt. Och vi vaknade.

3

Eros och Psyche och förtroende för kärlek : Myten om Eros (personifiera kärlek) och Psyche (själen) är en berättelse som skrevs under 2000-talet e.Kr. av den grekiska Apuleius. Även om de båda älskade varandra, var Psyche förbjudet att se sin mans ansikte. Genom att trotsa gudarna och titta på honom dömdes hon till en rad straff. Det är en allegori som relaterar "att inte se" med det förtroende som måste finnas i ett kärleksfullt förhållande. Det är också en analogi av förening av känsla (Eros) med förnuft (Psyke).

4

Det torra bladet och ålderdomen : dikten “Torra blad” av den spanska poeten Juan Nicasio Gallego är en analogi mellan ett vissnat blad som är på väg mot en osäker destination (död) och ålderdom.

Torrt och ensamt blad
som jag såg så frodig igår,
var med täckt damm
ska du stoppa? -Jag vet inte.


Långt ifrån den inhemska grenen
drar den grymma vinden mig
från dalen till kullen,
från sandområdet till fruktträdgården.


Jag går dit som vinden tar mig
avgiven för att veta
att varken suckar eller vädjanden
behöver dämpa sin stolthet.


Dotter till en dålig mastik,
jag går dit där
rosens antagande också går,
lagrets stolthet.

5

Livet som ett  schackspel:  i detta fragment av Don Quijote, av Miguel de Cervantes, är schackpjäsen relaterade till de roller som människor tar. I slutet av spelet har alla bitar samma öde (gå till en väska), precis som ett vanligt slut väntar på oss: döden.

"(...) Modig jämförelse! Sa Sancho," även om det inte är så nytt att jag inte har hört det många och flera gånger, som schackspelet, att medan spelet varar har varje bit sitt eget jobb .; och när spelet är över blandar de sig, samlas och blandas och hittar dem i en väska, som är som att hitta liv i graven (...) "

Uppdateringsdatum: 9 februari 2021.