50 exempel på hyperbole › Vad är det, egenskaper, poesi och berättelse


50 exempel på hyperbole

Hyperbole är en retorisk eller litterär figur som består av att överdriva ett element av verkligheten för att ge budskapet större uttrycksfull kraft.

Överdrivning kan bestå av att förstora eller minska en egenskap eller kvalitet som tillskrivs en sak, person eller situation. Förutom att betona dess betydelse hjälper hyperbole att skapa effekter som humor och ironi.

Hyperboler i vardagligt tal

Vardagsspråk är en källa till rikliga exempel på hyperbole, det vill säga överdrifter som betonar betydelsen av en fras. Vi presenterar här några vanliga exempel och markerar med fetstil de ord där hyperbolen eller överdriften finns.

  1. Jag har sagt det  en miljon  gånger. (Det betyder att uppmaningarna till uppmärksamhet har varit för många).
  2. Jag dör  av kärlek till dig (Vem lider mycket för den kärlek han känner till personen i fråga)
  3. Med den stora näsan kan han  släcka någons blick . (Att näsan är väldigt stor)
  4. Jag är så hungrig att jag skulle äta  en ko . (Att han är mycket hungrig)
  5. Jag kommer att växa rötter  från så mycket väntan. (Det har väntat länge)
  6. Först död  innan du äter kycklinglever. (Vem motstår att äta kycklinglever på grund av ogillandet det orsakar)
  7. Jag har ringt dig  tusen  gånger. (Vem har ringt dig många gånger)
  8. Det finns ingen dag  då jag inte ska upprepa samma sak för dig. (Att han är trött på att upprepa samma instruktion)
  9. Alla  tittar på vad jag gör. (Att han känner sig observerad av människor som känner honom)
  10. Jag har  en miljon  saker att göra idag. (Vem är belastad med yrken)
  11. Jag   har väntat fem hundra år på ett svar på min begäran. (Det har länge väntat på svar)
  12. Bilen var så varm att  du kunde steka ett ägg på huven . (Att värmen i fordonet är för mycket)
  13. Jag är så törstig att jag skulle ha  ett fat vatten . (Vem är mycket törstig)
  14. Det fanns  tiotusen  personer före mig i kö vid banken. (Att det var många människor i banken)
  15. Jag smälter av  värme. (Det känns väldigt varmt)
  16. I denna takt tar det  evigt  att slutföra jobbet. (Att de tar längre tid än nödvändigt för att uppfylla sina arbetsförpliktelser)
  17. Han är  förstenad av  rädsla. (Den rädslan har förmåga honom att reagera)
  18. Om den idrottaren fortsätter springa så här, när som helst kommer han att  börja flyga . (Att idrottaren är förvånansvärt snabb)
  19. Att titta på nyheterna gör  mig sjuk . (Att nyheterna stör honom)
  20. Det finns inget  som flyr från dig. (Det är vanligtvis uppmärksam på viktiga saker eller detaljer)
  21. Jag är så trött att det gör ont för  själen . (Den tröttheten orsakar mycket smärta)
  22. Det händer honom för att han gjorde  tjugo  saker på en gång. (Vem får konsekvenserna av att göra för många saker samtidigt)
  23. Jag är  frusen . (Det känns väldigt kallt)
  24. Du är den vackraste kvinnan i  världen . (Vad tycker du att kvinnan i fråga är vacker)
  25. Denna marknadsväska väger  ett ton . (Att väskan är väldigt tung)
  26. Natten blev  evig . (Att han kände att natten gick långsamt)
  27. Det finns ingen  som inte vet vad han heter. (Att många känner till ämnet i fråga)
  28. Jag dör  av skratt. (Att en fråga får dig att skratta mycket)
  29.  Jag ägnar varje minut på dagen åt att tänka på dig. (Vem tänker ofta på personen i fråga)
  30. Jag skulle inte gifta mig med dig  eller låta dig vara den sista mannen på jorden . (Vem vill inte förbinda sig till den personen)

Det kan intressera dig:  Vad är hyperbole?

Hyperboler i poesi

I litteraturen kan vi hitta många exempel på dikter med hyperbole som använder denna litterära figur.

ett

Med mitt gråt mjukar stenarna
dess naturliga hårdhet och bryter den ...
Garcilaso de la Vega, från  Égloga  I

2

Dagen du älskar mig kommer att ha mer ljus än juni
(...) och det kommer att finnas fler rosor tillsammans
än under hela maj månad.
Amaro Nervo från dikten  Den  dag du älskar mig

3

Dina ögon har
kärlek, jag vet inte vad,
de skjuter mig, de stjäl
mig de skadar mig, de dödar
mig, de dödar mig, de dödar mig genom tro.
Från en anonym spansk dikt från 1600-talet

4

En gång på en man med en limmad näsa, en gång
på en superlativ näsa,
på en kort näsa och skriv.
Francisco de Quevedo, från sonetten Till en man med en stor näsa

5

Ingenting mer svängande än din höft,
upprorisk mot klädtrycket ...
Carlos Pezoa Véliz, från dikten A una morena

6

När du ser dig själv ler vid fönstret
faller den troende på knä ...
Carlos Pezoa Véliz, från dikten Till en blondin

7

Min törst, mitt oändliga begär, min obeslutsamma väg!
Mörka kanaler där evig törst fortsätter
och trötthet fortsätter och oändlig smärta.
Pablo Neruda, från boken Tjugo kärleksdikter och en desperat sång.

8

Allt var eld vid den tiden.
Stranden brann runt dig.
Rafael Alberti ,  från dikten Returns of love as it was

9

Jag tror att himlen faller till marken
och skulle göra fel, sir (om det kan vara så
att marken skulle komma)
som marken inte längre är att leva på.
Lope de Vega, från pjäsen Amar, Serve and Wait.

10

Han har omvandlat tårflödet
till vattnet i floderna som korsar de två kastilierna, vilket
kan orsaka översvämningar ...
Francisco de Quevedo

Hyperboler i berättelsen

I romaner och berättelser kan vi också hitta frekvent användning av litterär hyperol. Vi påpekar här några exempel på viktiga spansk-amerikanska författare.

ett

Absolut blev han så uppslukad av sin läsning att han tillbringade sina nätter med att läsa från klar till klar och dagarna från molnigt till molnigt; Och på grund av lite sömn och mycket läsning torkade hjärnan så att han tappade sinnet.
Från Miguel de Cervantes, från romanen Don Quijote de la Mancha.

2

... behöll sin enorma styrka, vilket gjorde att den kunde slå ner en häst genom att ta tag i den i öronen.
Gabriel García Márquez, från romanen Hundra år av ensamhet.

3

Men djupt inne kunde han inte föreställa sig att pojken zigenarna tog bort var samma fågel som åt en halv sugande gris till lunch och vars vind vissnade blommorna.
Gabriel García Márquez, från romanen Hundra år av ensamhet.

4

Men stammen Melquiades, enligt globetrotterarna, hade torkats av jordens yta för att ha överskridit gränserna för mänsklig kunskap.
Gabriel García Márquez, från romanen Hundra år av ensamhet.

5

Det var svårt att erkänna att den irreparabla gamla mannen var den enda balansen mellan en man vars makt hade varit så stor att han någonsin frågade vilka timmar det är och han hade fått svar på dem som min general beställde.
Gabriel García Márquez, roman Patriarkens höst.

6

Mannen var lång och så mager att han alltid verkade i profil.
Mario Vargas Llosa, från romanen Kriget i slutet av världen.

7

Man kunde stanna hela livet och lyssna på nocturne och scherzo berördes som av älva händer. Beba gillade Strauss bättre för att han var stark, verkligen en tysk Don Juan, med de horn och tromboner som gav honom gåshud - vilket var förvånansvärt bokstavligt för mig.
Julio Cortázar, från berättelsen Las ménades .

8

Det var aldrig solnedgång, solens vibrationer på banan och kropparna utvidgade yrseln till illamående.
Julio Cortázar, från berättelsen The South Highway

9

Hon visste, för hon kände det på egen hand, hur kraftfull en blick kan vara. Den kan tända samma sol.
Laura Esquivel, från romanen Como agua para choklad.

10

Efter det granskande utseendet som trängde igenom kläderna skulle ingenting bli detsamma igen.
Laura Esquivel, från romanen Como agua para choklad.

Uppdateringsdatum: 9 februari 2021.